Volkswagen Passat

Proč koupit Volkswagen Passat?

  • léty ověřená kvalita
  • praktické auto
  • velký vnitřní prostor
  • velký zavazadelník
  • nízké provozní náklady
  • pohodlný podvozek

Volkswagen Passat je stálicí na trhu s ojetými automobily. I když se to nezdá, tak se tento typ vyrábí od 70. let minulého století. Aktuálně je ve výrobě již 6. generace. S trochou ironie by se dalo říct, že to je důvod, proč VW používá v reklamě slogan „Das Auto“ – co se vyrábí déle? Auto nebo Passat?

VW Passat je velký rodinný automobil nebo také manažerský vůz střední třídy, který zapadá mezi menší Volkswagen Golf a Volkswagen Jettu na jedné straně a větší Volkswagen Phaeton na straně druhé. Narozdíl od nepovedeného Phaetonu, který v prodejích nijak nezáří, je VW Passat bestsellerem. To je důvod, proč Volkswageny Passat drží dobře cenu i jako ojetiny.

Volkswagen Passat - přední pravá strana Volkswagen Passat - maska chladiče Volkswagen Passat - pravá strana

V Čechách je Volkswagen Passat velice oblíbený zejména mezi podnikateli. Auto je totiž praktické a díky konzervativnímu vzhledu i docela reprezentativní. Pro malého podnikatele nebo živnostníka ideální volba.

Velice oblíbenou je varianta kombi, Volkswagen Passat Variant. Stejně jako sedan se musel popasovat s Fordem Mondeo, který je designově atraktivnější, ale nezdá se, že by řady zákazníků o Volkswagen Passat nějak prořídly. Navíc Passat se dá koupit i jako čtyřkolka s pohonem 4motion a v poslední době je dostupné i atraktivní kupé Volkswagen Passat CC.

Někdy je Volkswagen Passat považovaný za levnější Audi A4. Proč kupovat dražší Audi, když můžete mít stejný vůz se stejnou technikou levněji?

Volkswageny jsou obecně považovány za držáky, takže ze strany ojetin nehrozí žádná překvapení. Naopak, budete se těšit z rozumných provozních nákladů, v dané třídě vozů se drží spíše spodní části spektra.

Volkswagen Passat video

Vzhled Volkswagenu Passat

Vzhled Volkswagenu Passat je dnes považován za spíše konzervativní. Kdybychom chtěli kritizovat, můžeme říct zastaralý. Osobně si nemohu zvyknout na facelift pro modelový rok 2011-2012, kdy čelní masku tvoří několik lamel. Design starších modelů, které měly celou masku z jednoho chromovaného kusu, vypadal lépe a svěžeji.

Volkswagen Passat - přední světlo a maska chladiče

Ostatní partie neurazí ani neprobudí vášně. Výhodou je, že se vám po čase nemůže stát, že by se vám auto přestalo líbit. Bude vypadat pořád stejně. To není míněno nijak ironicky. Jsou auta, která vám po 3 letech připadají designově zastaralá. U Passatu na takový problém nenarazíte.

Interiér Volkswagenu Passat

Kdyby se dalo hlasovat v soutěži „Nejlepší palubní deska“ ve střední třídě, pak to Volkswagen Passat určitě vyhraje. Stylisticky čistá, přehledná a vyrobená z kvalitních materiálů. V motoristických magazínech ji chválil prakticky každý, kdo to auto testoval.

Passat splňuje to, co si zákazníci žádají. Chtějí auto na úrovni, ale s nepřetechnizovaným ovládáním. Málokdo chce strávit dovolenou tím, že se bude učit, jaký čudlík použít na to či ono. Sednu a jedu.

Volkswagen Passat - zavazadelník Volkswagen Passat - víko zavazadelníku - páté dveře Volkswagen Passat - pravá strana zezadu

Volkswagen Passat Variant je oblíbený zejména pro zavazadelník pravidelného tvaru s rovnou podlahou a objemem 513 litrů, včetně prostoru rezervy 603 litrů. Sedan má zavazadelník samozřejmě menší, ale i tak si v porovnání s ostatními značkami vede velmi dobře. Jak kombi, tak sedan mají zavazadelník dobře přístupný. Poloha nakládací hrany vyhovuje většině řidičů.

Sklápění zadních sedadel není úplně ideální, musí se vyjímat hlavové opěrky, což řidiči nedělají zrovna s láskou. Ale pokud to překousnete, dostanete u kombi mamutí zavazadelník o objemu 1731 litrů, po odečtení prostoru pro rezervu 1641 litrů. Pro Variant jsou konkurencí snad už jenom Škoda Superb a Mercedes-Benz E obojí ve verzi kombi. S posledním Fordem Mondeo je to papírově víceméně plichta, ve skutečnosti je na tom Mondeo o trochu lépe.

Volkswagen Passat - zadní sedačky

Velice oblíbeným je multifunkční volant, který se dodával pouze za příplatek.

Přestože je interiér Volkswagenu Passat velice propracovaný a léty ověřený, jeden neduh zůstal snad ve všech modelech. Tím je příliš široká středová konzole, jejíž hrany nechrání měkčený materiál. Pravá noha řidiče po delším cestování bude středovou konzoli cítit. Tady asi záleží na výšce řidiče. Pokud jste menší postavy, nebudete tento problém pociťovat. Pokud jste dlouhán bude vás časem mrzet, že si s tím Volkswagen nedal trochu víc práce.

Volkswagen Passat - centrální konzole Volkswagen Passat - palubní deska Volkswagen Passat - volant

Prostorově je pro všechny cestující interiér dobře dimenzovaný. Od cestujících vzadu určitě neuslyšíte nářky na to, že by měli málo prostoru na nohy, v oblasti ramen nebo hlavy. Neexistuje. Volkswagen Passat je na tom s prostorem velmi dobře. Volant a sedačka řidiče se velmi dobře nastavují. S posazem za volantem nejsou žádné problémy, kromě již výše zmíněných neměkčených plastů.

Nesmíme opomenout i velké množství úložných prostor, které díky svým praktickým rozměrům umožňují umístit dvoulitrovou láhev s pitím. To oceníte hlavně v létě při delším cestování.

Podvozek Volkswagenu Passat

Podvozek je naladěn komfortně a při každodenním ježdění mu asi budete stěží něco vytýkat. Co vám ale může hodně vadit, v případě, že si pořídíte kombi, to jsou poměrně dlouhé převisy. Zejména při couvání je třeba dávat pozor na obrubníky.

Passat Variant se ani s příliš velkou chutí nevrhá do zatáček. Přeci jenom je to masa plechu s velkým kufrem, takže na pohyby volantu reaguje se zpožděním.

Auto se do zatáček příliš nenaklání, ale tad záleží na tom, jaké obutí zvolíte. Standardní bylo 16“ obutí, které zaručovalo komfort vyvážený s jízdními vlastnostmi. Čím větší obutí zvolíte, tím menší cestovní pohodlí v autě bude. 17“ a 18“ pneumatiky vypadají lépe a vůz se do zatáčky lépe vede, ale tím jejich plusy končí. Na českých vymlácených silnicích bude vaše pozadí trpět.

Passat je určen spíše na delší trasy absolvované ve vyšším tempu s převládajícími dálnicemi. Tomu odpovídá i slabší boční vedení předních sedaček. V prudčích zatáčkách z nich budete „vypadávat“. Při poklidné jízdě, ale budou stačit.

Při porovnávání s ostatními konkurenty v této třídě aut je Volkswagen Passat nejpohodlnější. K posádce se nedostanou rázy od kol při přejedu nerovností nebo děr na silnici.

Až do 6. generace Volkswagen Passat sdílel podvozkovou platformu s Audi A4. U 6. generace došlo ke změně a tyhle vozy už mají podvozky jiné. Passat používá podvozkovou platformu PQ46, to je podvozek Golfu. Z toho vyplývá i další změna a to je umístění motoru. Není už napodél , jako u starších modelů, ale napříč.

Pohon všech čtyř kol, u Volkswagenu označovaný jako 4motion byl následkem změn umístění motoru přepracovaný. Místo centrálního diferenciálu Torsen se používá vícekotoučová převodovka Haldex. Ta se od Torsenu liší i v poměru výkonu přenášeného na zadní a přední kola. Od 100:0 až po 50:50. Torsen umí od 75:25 po 25:75. Auto se spojkou Haldex se chová jako předokolka do prvního prokluzu. Pak začne dávkovat výkon na zadní nápravu.

Motory Volkswagenu Passat

Pro mnoho kupců jsou to právě koncernové pohonné jednotky, které jsou tím jazýčkem na vahách při rozhodování pro Volkswagen Passat. Kdo by nechtěl mít velké auto se spotřebou malého? VW dokáže být hodně úsporný, zejména s naftovými motory. To ostatně znají majitelé českých škodovek, protože okřídlený šíp používá to samé co Volkswagen.

Volkswagen Passat - motor 2.0 TFSI

Nejkupovanějším a tudíž nejprodávanějším je naftový 2.0 TDI, 103 kW se spotřebou pouhých 4,6 litru, teda těch papírových. Ve skutečnosti to je spíš někde kolem 6 litrů. Ale u takhle velkého auta skvělý výsledek.

Pro řidiče libující si ve sportovní jízdě není standardní Passat nejvhodnějším náčiním. Pokud mezi ně patříte, nevěšte hlavu. Volkswagen se pochlapil a pustil do světa Volkswagen Passat R36. Na spotřebu se neptejte (mezi 15-20 litry na 100 km), ale rychlost 100 km/h budete mít na tachometru za 5,6 s, kombi za 5,8 s. U tohohle auta ale dostanete permanentní pocit, že se vám scvrkla nádrž.

Je to právě Volkswagen Passat, který v minulosti proslavil systém čerpadlo-tryska. Mnozí nostalgicky zamáčknou slzu při vzpomínce na zvukový projev tehdejších motorů. S tím je dnes konec. Passat má snad nejlépe utlumený motor mezi celou plejádou konkurenčních aut. Tím boduje v akustickém pohodlí posádky.

Motory u 6. generace Passatu sahají u benzinu od 1.6 litru až po 3.6 litru. U nafty od velmi oblíbených a úsporných 1.9 TDI po 2.0 TDI.

Benzín
1.6 i 102 k 7,8 l/100 km 12,8 s 187 km/h
1.6 i 16V FSI 115 k 7,6 l/100 km 11,7 s 197 km/h
2.0 i 16V FSI 150 k 8,4 l/100 km 9,6 s 210 km/h
2.0 TFSI 200 k
3.2 i V6 24V FSI 4WD 250 k 10 l/100 km 7,2 s 243 km/h
3.6 VR6 270 k
Nafta
1.9 TDI 105 k 5,6 l/100 km 12,1 s 188 km/h
2.0 TDI 16V 140 k 5,8 l/100 km 9,8 s 209 km/h
2.0 TDI 170 k 6,1 l/100 km 8,7 s 223 km/h

Bezpečnost Volkswagenu Passat

Poslední nárazové testy proběhly s modelem 2010. VW Passat samozřejmě obdržel plných 5 hvězdiček. Faktem je, že faceliftovaný model 2010 je po stránce odolnosti shodný s modelem 2005.

Ochrana cestujících je na dobré úrovni. Jediným zádrhelem byl sloupek řízení o který se řidič může v určitých polohách při nárazu zranit. Ale i tak to bylo hodnoceno jako dostačující. Shrnuto a podtrženo ochrana při čelním střetu, bočním nárazu a bočním nárazu do sloupu je v pořádku. Celkem 91%.

Ochrana dětských cestujících také dobrá. Přední airbag spolujezdce lze vypnout a dětskou sedačku připevnit v protisměru jízdy. Celkem 77%.

Ochrana chodců dobrých 54% a bezpečnostní asistenti 71%. ESP je součástí standardní výbavy u všech Volkswagenů Passat.

Přední dvě sedadla mají i upozorňování na zapnutí bezpečnostních pásů.

Šest airbagů se dodává ve standardní výbavě. Poslední modely mají i detekci únavy a systém panického brzdění.

Závěr

Volkswagen Passat je pohodlný vůz, který se nebojí ani zatáček. Cestující ocení hlavně bohatý vnitřní prostor a to nejen podélný, ale i na šířku. Při dlouhém cestování přijde vhod velký zavazadelník, a u verze kombi potěší jeho pravidelný tvar. Auto má široké použití, od rodinného vozu, přes firemní služebku až po manažerský sedan. Občas sice narazíte na levně vypadající plasty, ale celková kvalita je vynikající a z auta budete mít lehce příjemný pocit luxusu.

Konkurenti Volkswagenu Passat

  • Audi A4
  • Ford Mondeo
  • Mazda 6
  • Mercedes-Benz C
  • Opel Insignia
  • Opel Vectra
  • Škoda Octavia
  • Škoda Superb