Citroën C5

Proč koupit Citroën C5

  • elegantní karoserie
  • kvalitní zpracování
  • tiché a kultivované naftové motory
  • vysoký komfort
  • jedny z nejlepších předních sedaček
  • nastavení výšky nakládací hrany
  • podvozek Hydractive

Citroën C5 je velký rodinný automobil, který se vyrábí od roku 2001. Byl nástupcem Citroënu Xantia. Od roku 2008 se vyrábí Citroën C5 II. Na trhu se prodával jako liftback, sedan a kombi.

Karoserie je velice elegantní, interiér komfortní. Auto má dvě tváře. Ta první je velký francouzský sedan, který se na silnici chová jako loď. Výmoly zdolává s pohupujícím se klidem a neobtěžuje jimi posádku. Druhou tvář uvidíte po zmáčknutí tlačítka Sport. Ne že by se z auta stala formule 1, ale změnu v nastavení tlumičů okamžitě poznáte. Auto poté skvěle sedí na silnici.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Citroën C5 video

Vzhled

Citroën C5 dostal do vínku atraktivní líbivý design. Ten vzbudil pozornost už před oficiálním představením auta. Je považován za velmi povedený. Citroënu pomohl zapomenout na designově nepříliš výraznou, nebo spíše nepovedenou, 1. generaci Citroënu C5.

Nevýhodou nového designu jsou dlouhé převisy jak vpředu, tak vzadu.

U faceliftované verze přibyl vpředu pás diod pro denní svícení.

Interiér

Přední elektricky ovládaná sedadla jsou úžasná. Pokud se podíváte na jakoukoli recenzi Citroënu C5 zjistíte, že na ně recenzenti pějí ódy. V dané třídě automobilů nic lepšího nenajdete. Výrazné boční vedení podrží v zatáčkách. Jsou ale i měkká, takže nikde netlačí. Je dobré si pohrát s elektrickým nastavením a uložit si ho do paměti. Vaše záda vám za tyhle sedačky poděkují.

Citroën C5 Citroën C5 Citroën C5

Sedadla ve verzi Exclusive lze nastavovat všemi čtyřmi směry. Tím ale výbava verze Exclusive nekončí. Sedadla jsou stavitelná i v bederní oblasti, mají vyhřívání a masážní funkci. Po vypnutí motoru se sedadlo řidiče může odsunout dozatu a vy můžete snáze vystoupit.

Součástí výbavy nejvyšší verze je systém NaviDrive. V roce 2008 se jednalo o systém nové generace se 7 palcovým displejem, hlasovou aktivací zabudovaného GSM telefonu, audio systém a satelitní navigaci v jednom.

Pochvalu si zaslouží velké množství místa pro kolena cestujících vzadu. Citroën C5 vyniká nad konkurencí i prostorem v oblasti ramenou cestujících.

Interiér je povedený a sami Francouzi se v reklamách v roce 2008 chlubili, že je vyroben v německé kvalitě. Měli pravdu.

Pokud jste fanoušci obrovských kufrů, pak budete asi trochu zklamaní. Citroën C5 má „pouze“ 439 litrů, což je průměr. Na jeho atraktivitě nepřidává ani poměrně úzký otvor a vysoká nákladová hrana. V případě, že toužíte po větším kufru, je lepší zvolit verzi kombi, která má v základu 533 litrů, po složení zadních sedaček 1490 litrů. I tak jsou to ale průměrné hodnoty.

Citroën C5 Citroën C5

Podvozek

Jedno slovo: komfort. Citroën se ani o nic jiného nesnaží. Agresivní design sice dává tušit sportovní ambice, ale ty se odbudou zmáčknutím tlačítka Sport. Auto na silnici sedí, ale to je asi tak všechno, co by se posádka měla při jízdě dozvědět.

Citroën C5 zůstal pravým francouzským silničním kočárem, který nerovnosti jentak nerozhodí.

Vpředu byla použita rovnoběžníková náprava, vzadu víceprvková náprava. Ale podvozek by nebyl podvozkem bez Hydractive 3. V roce 2008 se jednalo o nejpokročilejší techniku jakou Citroën měl. Hydractive 3 má dva automatické módy.

Tím prvním je „Dálnice“. Auto se sníží o 15 mm při překročení rychlosti 110 km/h. Tím druhým je mód pro „Silnice se špatným povrchem“. Auto se zvýší o 13 mm v rychlosti pod 70 km/h.

Novější Hydractive 3+ má 3 automatické módy. „Dálnice“ a „Silnice se špatným povrchem“, fungují stejně jako u Hydractive 3. Třetí je „Komfort“ nebo „Dynamický“, to podle polohy tlačítka „Sport“.

Podvozek automaticky sleduje kvalitu vozovky a neustále jí vyhodnocuje. Na základě těchto údajů sám nastavuje světlou výšku. Tu udržuje automaticky i v případě zatížení auta. Pokud by vám automatické nastavení nevyhovovalo, můžete ho manuálně změnit na středové konzoli. Společně s Hydractive 3+ se dodává elektrická parkovací brzda a asistent pro rozjezd do kopce.

Zpětná vazba od řízení prakticky neexistuje. To ale nemusí být špatně. Komfort podvozku je totiž plně srovnatelný s luxusními vozy. A o pohodlí jde u Citroënu C5 především.

Motory

Po faceliftu v roce 2010 přibyl motor 1.6 e-HDI s 82 kW. Ten využívá start-stop systém a rekuperaci energie při brzdění.

Citroën C5

Z výběru mezi benzinovými motory budete asi zklamáni. Jsou pouze dva. Pokud dáváte přednost naftě, pak je výběr opravdu široký. Naftových motorů je celkem sedm, od 1.6 HDi až po 3.0 HDi s 241 k.

Pokud dáváte přednost úsporné jízdě, budou pro vás nejzajímavější motory 1.6 HDi. Pokud chcete mít úsporné auto, ale zároveň nechcete být brzdou v provozu, pak sáhnete po naftovém dvoulitru 2.0 HDi s výběrem od 140 k do 163 k. V autobazaru míváme i 2.2 HDi Bi-Turbo ve verzi Exclusive (nejvyšší výbava) se 125 kW / 170 k s nízkou průměrnou spotřebou 6,5 l / 100 km.

Pro auto této velikosti a hmotnosti je motor 2.2 ideální. Oceníte ho zejména v situaci, kdy budete mít auto naložené nebo plně obsazené. V takových situacích motory 1.6 ztrácejí dech a o něco silnější 2.0 ztrácí na svižnosti. Na poklidnou jízdu jsou to ale i přesto naprosto dostačující motory.

Všechny motory od roku 2010 splňují normu Euro 5. Motory 2.0L HDi 140 a 2.2L HDi 173 byly nahrazeny motorem 2.0L HDi 160. Benzinový 2.0L 16V 143 k byl nahrazen 1.6L THP 155.

Koncern PSA, jehož je Citroën členem, vyvíjel benzínové THP motory ve spolupráci s BMW. Tabulka zahrnuje motory pro rok 2011.

Benzín
1.6 THP 155 115 kW / 156 k 240 Nm 6 stupňová manuální převodovka
1.6 THP 155 AT 115 kW / 156 k 240 Nm 6 stupňová automatická převodovka
Nafta
1.6 HDi 110 82 kW / 112 k 240 – 260 Nm 5 stupňová manuální převodovka
1.6 e-HDi 110 BMP6 Airdream 82 kW / 112 k 240-260 Nm 6 stupňová manuální převodovka
2.0 HDi 140 103 kW / 140 k 320-340 Nm 6 stupňová manuální převodovka
2.0 HDi 160 120 kW / 163 k 340 Nm 6 stupňová manuální převodovka
2.0 HDi 160 AT 120 kW / 163 k 340 Nm 6 stupňová automatická převodovka
2.2 HDi 200 AT 150 kW / 204 k 450 Nm 6 stupňová automatická převodovka
3.0 HDi V6 240 AT 177 kW / 241 k 450 Nm 6 stupňová automatická převodovka

Citroën C5 bezpečnost

V testech EuroNCAP obdržel Citroën C5 plných 5 hvězdiček. Díky pevnému středu volantu poskytuje v něm umístěný airbag daleko lepší ochranu před nárazem, protože se nemění jeho poloha při otáčení volantem.

Citroën dodává až 9 airbagů. Citroën C5 má vysokou míru bezpečnosti zajištěnou deformačními zónami a pedály, které se při nárazu sklopí.

Pro světla byla použita technologie adaptivního čelního osvětlení (AFS), která najde uplatnění v zatáčkách a na kařižovatkách. Dodává se u modelů s Xenonovými lampami.

Isofix je standardem, stejně jako dětská elektrická pojistka na dveřích i oknech.

Závěr

Dáváte-li přednost pohodlí před rádoby sportovním ježděním, pak je Citroën C5 tou pravou volbou pro vás. Pokud je D1 vaším denním chlebem, je volba jasná. Podvozek Hydractive odfiltruje všechny nerovnosti naprosto dokonale. Srovnání snese pouze s podvozky luxusních vozů, které jsou ale cenově někde úplně jinde.

Spousta motoristických novinářů poukazuje na to, že Citroën C5 má odtažité řízení. Určitě je spousta řidičů, které jednoduše nezajímá „informační výměna se silnicí“. Chtějí moderní a pohodlné auto, které je a jejich spolucestující spolehlivě přepraví z bodu A do bodu B. Tam z auta svěží vystoupí a budou se neunavení z cestování věnovat tomu, kvůli čemu tam jeli. A k tomu je Citroën C5 předurčen.

Konkurenti Citroënu C3 Picasso

  • Ford Mondeo
  • Škoda Superb
  • Peugeot 407
  • BMW 5
  • Audi A4
  • Škoda Roomster
  • Mercedes-Benz C
  • Volkswagen Passat
  • Renault Laguna