Citroen-C4

Proč koupit Citroën C4?

  • atraktivní design
  • bezpečné auto
  • auto se dobře ovládá
  • nízká spotřeba - zejména naftové motory
  • řízení jde zlehka
  • nízký hluk způsobený aerodynamickým odporem

Citroën C4 nabízený v našem autobazaru je malý rodinný vůz vyráběný od roku 2004. Jedná se o následníka Citroënu Xsara. Citroën je součástí sdružení PSA, takže nepřekvapí, že má společné součásti s Peugeotem 308, který se vyrábí od roku 2007. Pro rok 2009 Citroën C4 prošel faceliftem, kdy dostal novou přední část a změny na přístrojové desce. V anketě Auto roku (European Car of the Year) se v roce 2005 umístil na 2. místě. Od roku 2010 se vyrábí druhá generace Citroën C4 II jako 5dveřový hatchback. Verzi Citroën Coupé nahradila verze Citroën DS4.

Citroën C4 video

Dalšími verzemi je pětimístná verze Citroën C4 Picasso (od 2006) a sedmimístná verze kompaktního MPV Citroën Grand C4 Picasso (od 2007). Obě verze sdílejí podvozkové platformy a motory jak s Citroënem C4, tak s Peugeotem 307.

K dispozici je třídveřové kupé, v podstatě hatchback, a pětidveřový hatchback. Kupé poznáte podle negativně zkosené zádi – jako když to auto nakopnete. Hatchback jí má kulatou a možná to je důvod, proč se většině zájemců jeví jako atraktivnější.

Motor

Citroën u C4 nabízel celkem 7 motorů, z toho 4 benzínové a 3 naftové. U naftových je samozřejmá příjemně nízká spotřeba. Vyniká zejména 2.0 HDi, 138 k, se spotřebou 5,4 l/100 km. Slabší motory budou vyhovovat klidnějším řidičům, ale to neznamená, že se musí zříct svižné jízdy. U motoru 1.6 HDi spotřeba klesne na pouhých 4,7 l/100 km ale objetujete něco málo ze stáda koníků, takže se budete muset spokojit se 110 k. Když si uvědomíme, že auto váží pouhých 1200 kg, užijete si svižné jízdy i tak.

Podvozek

Citroën C4 se řídí velice snadno. Řidiči při tom pomáhá poměrně silní posilovač. Těm, kteří od řízení očekavají zpětnou vazbu, pravděpodobně předimenzovaný posilovač vyhovovat nebude. Pokud by to pro vás bylo rozhodující, možná by bylo lepší se poohlédnout po jiném vozu, rádi vám poradíme.

Narozdíl od jiných aut posádka v Citroënu C4 netrpí aerodynamickým hlukem. Vliv na to má samozřejmě tvar karoserie, ale i dobrá izolace interiéru, která tlumí zejména hluk od silnice.

V porovnání s Renaultem Mégane vyjde Citroën C4 na stejné peníze, ale ve skutečnosti nabízí větší hodnotu a leckdy i lepší výbavu.

Klasické hydraulické pérování se Citroënu C4 vyhnulo. Je dodáváno do vyšších verzí jako je Citroën C5 nebo Citroën C6. Bude vás to mrzet pouze v případě, kdy trváte na tom, že francouzské auto musí být „kočár“. Pokud dáváte přednost autu, které více sedí na silnici než se pohupuje, pak budete spokojeni.

Interiér

Z materiálů použitých v interiéru budete mít pocit kvality a vzhledově to také nevypadá špatně. Na co si možná budete muset zvykat je umístění LCD tachometru uprostřed přístrojové desky, tedy nikoli za volantem, jak jsme běžně zvyklí. Nutno dodat, že jsou zobrazované údaje na LCD vidět dobře i za různých světelných podmínek.

Dříve měl Citroën pověst výrobce nepříliš kvalitních motorů, ale Citroën na sobě zapracoval a na kvalitě je to znát. Šla nahoru.

Prostor v interiéru je v porovnání s konkurencí jen průměrný a to i přesto, že díky tvarům vypadá auto na první pohled prostorně. Vzadu není přiliš mnoho místa nad hlavou vinou svažující se střechy. U verze Coupé je kvůli složitému tvaru zádi špatný výhled při couvání.

Citroën C4 bezpečnost

Co chybí na prostornosti, Citroën bohatě vynahradí na bezpečnosti. 6 airbagů už je v základu a nešetřilo se ani na elektornických stabilizačních systémech. Součástí standardní výbavy je i tempomat, který je u jiných výrobců za příplatek, elektrické stahování, elektrická zrcátka, CD přehrávač. Dražší verze měly klimatizaci a alu disky. Automatické stěrače dostaly nejdražší verze spolu s CD měničem a parkovacím senzorem.

Např. model Exclusive měl hlídání jízdního pruhu, který pohlídá, abyste nepřejeli čáru aniž byste zapli směrové světlo nebo abyste bez jeho zapnutí na čáře zastavili. Za příplatek byl i multifunkční volant.

Citroën C4 u modelů vyráběných od září 2007 dodává přípojku USB, přes kterou lze připojit iPod ke standardně dodávanému rádiu.

Závěr

Citroën C4 je oblíbený nejen pro svůj atraktivní design, ale i pro skvělé jízdní vlastnosti. Je to auto se kterým budete jezdit rádi, ale ještě raději se na něj budete chodit dívat do garáže nebo na parkoviště.

Konkurenti

  • Ford Focus
  • Renault Mégane
  • Peugeot 308
  • Volkswagen Golf
  • Opel Astra