Citroën C3 Picasso

Proč koupit Citroën C3 Picasso?

  • dobrý výhled
  • variabilní interiér
  • pohodlný podvozek
  • praktické auto
  • kompaktní rozměry, oceníte zejména při parkování
  • použité materiály by mohly být lepší
  • na zadních sedadlech by přišlo vhod více prostoru pro nohy

Citroën C3 Picasso patří do skupiny mini MPV. Je dostupný ve třech stupních výbavy VT, VTR+ a Exclusive. Do roku 2011 byly všechny verze vybaveny pětistupňovým manuálním řazením. Citroën snižuje emise CO2 zabudování systému Stop/Start. K dispozici jsou 2 benzinové a 2 naftové motory.

Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso

Britský motoristický magazín Top Gear ocenil Citroën C3 Picasso jako nejlepší „Rodinné auto roku 2008“, a další magazín What Diesel jako „Nejlepší MPV roku“ s naftovým motorem. Oba magazíny jsou považovány za etalon mezi motoristickými časopisy. Jejich názor je zárukou kvalitního a nezávislého posouzení kvalit všech automobilů, které připadají v úvahu a vybrání skutečně toho nejlepšího.

S tímhle autem budete chtít mít děti, i když je zatím nemáte.

Citroën C3 Picasso se vyrábí v trnavské továrně PSA na Slovensku.

V ČR se Citroën C3 Picasso prodává ve třech výbavách: X, SX a Exclusive. V zahraničí ve čtyřech VT, VTR+, Airdream+ a Exclusive. Základní verze jsou bez panoramatického čelního skla. Verze Airdream+ má ultranízké emise CO2. Nejvyšší stupeň výbavy Exclusive má alarm, sklápěcí zrcátka, všechna okna elektricky ovládaná a nějaký ten chrom navíc.

Citroën C3 video

Vzhled Citroënu C3 Picasso

V porovnání s ostatními auty v této kategorii není tento vůz výstřední jako např. Nissan Cube, ale úplně běžná konfekce to také není, zejména pak zezadu.

Auto je dlouhé 4,08 m, na výšku má 162 cm. Vpředu vás zaujme velké panoramatické čelní sklo, které se používá od druhé generace, to je od roku 2009, kdy se druhá generace dostala do výroby. Aby bylo takhle velké přední sklo bezpečné, má v sobě „zabudovanou“ sluneční clonu.

Druhá generace se od starší liší větší délkou i šířkou karosérie. Nejviditelnější změnou, které si všimne každý v porovnání se starší generací, jsou přední světla. Změna tvaru více odpovídá designové linii ostatních modelů. Světla, kapota motoru, palubní deska a celá řada dalších komponent je společná s modelem Citroën DS3.

Interiér Citroënu C3 Picasso

Citroën pojmenoval interiér jako „SpaceBox“. Co se za názvem skrývá? Snaha o to, aby vnější rozměry auta byly co nejmenší a naopak vnitřní prostor co největší. Na první pohled je snaha o to první v rozporu se snahou o to druhé. Asi jako snaha udělat k kruhu čtverec. Nebo ne?

Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso

I když se to nezdá, jde to. Důkazem budiž právě Citroën C3 Picasso. Přestože si auto ponechalo kompaktní vnější rozměry, interiér působí prostorně. To navíc může umocňovat panoramatické střešní okno, které interiér prosvětlí a ještě víc provzdušní. Dostatek světla už je v základu díky velkému panoramatickému čelnímu sklu. Nakonec máte pocit, že sedíte ve větším autě než ve skutečnosti.

Čelní sklo je trojdílné. Pomocí tohoto triku Citroën dosáhl toho, že jsou přední sloupky tenké a nepřekáží ve výhledu. Všichni při testování výhled chválí – jak ve městě na křižovatkách, tak mimo město, kdy se kocháte krajinou.

Palubní deska je jednoduchá a přehledná. Kaplička s přístroji je umístěna nahoře uprostřed jak mívají francouzi ve zvyku. Někomu toto uspořádání vyhovuje, někomu ne. Materiály použité na palubní desce zaručují, že je příjemná na dotek. Praktické jsou dvě odkládací přihrádky. U modelů s klimatizací je jedna z nich chlazená.

Kožený volant dobře padne do ruky, ale zpětná odezva neexistuje. Je přeposilovaný. To má samozřejmě svoje důvody. Jde o rodinný vůz, takže se v řízení nejspíš bude střídat tatínek s maminkou. A maminky mají rády volant, se kterým mohou otáčet co nejlehčeji – parkoviště u nákupních center, parkování ve městě atd.

Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso

Při jízdě si můžete pustit muziku. Lze přehřávat CD nebo MP3. Uvnitř vozu je rozmístěno 6 reproduktorů. Audio systém lze ovládat na volantu. K dispozici je i Bluetooth pro připojení mobilu. Automaticky tak máte hands free. Ve středovém panelu je zabudovaný konektor USB.

Navigační systém začíná se 7“ displejem.

Pokud vám bude horko, postará se o vás dvouzónová automatická klimatizace. Vpředu je možné nastavit si teplotu pro pravou a levou stranu vozu zvlášť.

Zadní sedačky jsou dělené v poměru 60:40 a je možné je složit případně posunout o 15 cm. Zavazadlový prostor má v základu 500 litrů, minimálně 385 litrů. Po složení zadních sedaček 1506 litrů s rovnou podlahou. To je hodně velké číslo, když si uvědomíme, na jaké podvozkové platformě je auto Citroën C3 Picasso postaveno. Celý prostro zavazadelníku je velice dobře přístupný široký otvor bez nákladové hrany. Jedinou nepříjemností může být víko, které se nezvedá tak vysoko, jak by si vyšší postavy představovaly a občas se praští do hlavy. Zadní sedačky mají praktický průvlak na lyže.

Zavazadelník je osvětlený svítilnou, kterou lze vyjmout a používat jí jako přenosnou svítilnu. Po zasunutí zpět na místo se zase automaticky dobije.

Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso Citroën C3 Picasso

Sedadlo spolujezdce lze sklopit a vznikne praktický stolek. Umožňuje to přepravu delších nákladů. Pod ním je umístěna 3 litrová odkládací schránka.

Podvozek Citroënu C3 Picasso

Podvozek je pohodlný, takže měkký. Náklony v zatáčkách způsobuje samozřejmě i vyšší stavba karosérie.

Motor

Citroën C3 Picasso se vyrábí se 4 motory. 2 benzinové a 2 naftové. Benzinové jsou 1.4 VTi 16V 95k a 1.6 VTi 16V 120k. Pro naftové 1.6 HDi 16V 90k nebo 1.6 HDi 16V 110k FAP se rozhodne asi většina majitelů. Důvodem bude jejich hospodárnost. Ani jeden z nich nepřekračuje 140 g/km. 1.6 HDi má navíc Overboost. To je vlastnost, kdy při prudké akceleraci dojde ke krátkodobému přeplňování.

Benzín
1.4 VTi 16V 95 k 6,7 l/100 km 5 rychlostní manuál
1.6 VTi 16V 120 k 6,9 l/100 km 5 rychlostní manuál / 4 rychlostní automat
Nafta
1.4 HDi 16V 90 k 4,5 l/100 km 5 rychlostní manuál
1.6 HDi 16V 110 k 4,9 l/100 km 5/6 rychlostní manuál

Ke snížení spotřeby vede i používání pneumatik Michelin Energy Saver, které snižují valivý odpor a snižují spotřebu až o 4%.

Benzinové jednotky vyrábí PSA ve spolupráci s BMW. Jedná se o velmi pokročilé motory s patentovanou technologií BMW pro vstřikování a vznícení směsi. Jsou navrženy s ohledem na co nejnižší produkci emisí CO2 při zachování co nejlepšího výkonu a ekonomického provozu.

Nízké spotřeby u motorů se dosáhlo použitím tempomatu a omezovače rychlosti, který je součástí vyšších stupňů výbavy. Součástí standardní výbavy je elektronický systém, který na přístrojové desce graficky znázorňuje jaký rychlostní stupeň zařadit a kdy, abyste dosáhli co nejekonomičtějšího provozu. Tak trochu fičurka pro šetřílky.

Motory v druhé generaci (u aut vyráběných od 2009)

Benzín
1.4 VTi 16V 95 k 6,4 l/100 km 5 rychlostní manuál
1.6 VTi 16V 120 k 6,9 l/100 km 5 rychlostní manuál / 4 rychlostní automat
Nafta
1.6 HDi 16V 89 k 4,6 l/100 km 5 rychlostní manuál
1.6 HDi 16V 110 k 5 l/100 km 6 rychlostní manuál

Velikost nádrže je 50 l u všech stupňů výbavy.

Bezpečnost

V testech EuroNCAP dostal Citroën C3 Picasso celkem 4 hvězdičky z 5.

Auto je vybaveno cekem 6 airbagy. 2 čelní, 2 boční a 2 hlavové.

Zadní parkovací asistent se hodí při parkování ve městě případně v místě, kde můžete nějaké překážky přehlédnout.

Pasivní bezpečnost v podobě robustní konstrukce karoserie doplňuje aktivní bezpečnost. Ta se skládá z několika elektronických pomocníků jako je ABS, elektronický stabilizační systém (ESP), REF a AFU. Dále je to elektronický rozdělovač brzdných sil (EBD), rozsvícení výstražných světlometů při prudkém brzdění, protiprokluzový systém ASR.

Na vnějších sedadlech druhé řady jsou úchyty ISOFIX pro dětské sedačky. V rámci příslušenství je k dispozici i dětská sedačka „Kiddy Life“.

Příjemným doplňkem pro rodiče je i širokoúhlé zrcátko, kterým po vyklopení mohou sledovat celou druhou řadu sedadel aniž by se museli otáčet.

Akustická signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů už je samozřejmostí a bylo by spíš překvapením, kdyby nebyla přítomna.

Aby řidič nemusel neustále hlídat rychlost, je k dispozici tempomat a omezovač rychlosti, kdy si nastavíte rychlost, kterou elektronický pomocník nepřekročí.

Závěr

V Citroënu C3 Picasso získáte skvělého rodinného pomocníka, který při parkování nezabere příliš mnoho místa, prakticky stejně jako běžném Citroënu C3, ale nabídne daleko vzdušnější interiér a více místa jak pro posádku tak pro zavazadla. Prostornost vozu oceníte zejména při delších cestách, zejména na dovolenou.

Konkurenti Citroënu C3 Picasso

  • Opel Meriva
  • Fiad Idea
  • Nissan Cube
  • Mini Clubman Cooper
  • Toyota Urban Cruiser
  • Škoda Roomster
  • Ford Fusion
  • Nissan Note
  • Renault Modus