Audi A4

Proč koupit Audi A4?

  • povedený pohodlný interiér
  • reprezentativní
  • kvalita, kvalitní materiály v interiéru
  • vhodný vůz pro delší cestování
  • široký výběr motorů
  • pohon všech kol quattro

U Audi začínají manažerské vozy modelem Audi A4. Toto auto spadá do vyšší střední třídy. Lze ho samozřejmě používat jako luxusní rodinný vůz. Zejména ve verzi kombi se s tím počítá spíš než s tím, že by manažeři jezdili v kombíku. I když proč ne. Tohle auto vám ostudu neudělá ani jako sedan, ani jako kombi (to je označované jako A4 Avant). Pro ty, co chtějí opravdovou luxusní limuzínu je Audi A6 nebo úplná špička Audi A8.

Od roku 2008 se vyrábí již 4. generace. Pokud nevíte, jaký je rozdíl oproti 3. generaci, tak je to maska chladiče. U 4. generace připomíná žraločí tlamu. Nebo také návrat k Auto Union. Vyberte si, co vaši fantazii vyhovuje víc. Audi se povedeným designem Waltera de’Silvy trefilo do černého a slaví s ní úspěch už několik let. Tahle designová linie je právě jeho nápadem.

Audi A4 Audi A4 Audi A4

Pokud vám jméno de’Silva nic neříká, tak vězte, že tenhle chlapík stál za designem takových automobilů jako byly mj. Alfa Romeo 155, Alfa Romeo 156, Seat Ibiza, Seat León, Volkswagen Passat CC, Volkswagen Scirocco, Volkswagen Touareg, ale hlavně automobilové ikony Audi R8, Audi TT nebo Audi Q7.

Audi A4 video

Vzhled Audi A4

I když se to nezdá, může design Audi vyvolávat bitvy mezi jeho příznivci a jeho odpůrci. Jedni tvrdí, že je příliš statický, v čase se nemění, případně se u faceliftovaných verzí mení jen maličkosti. Příznivci budou tvrdit, že na dokonalosti nic měnit netřeba. Jak už to bývá, pravda bude někde uprostřed.

Design Audi je povedený a sálá z něho snaha po dokonalosti. To potvrzuje jeho čistota. Neobsahuje prvky, které by celek jakkoli narušovaly. Nejlépe ho lze asi přirovnat dokonalé soše u které každá změna povede jen ke zhoršení. Dovedu si představit, jaká muka asi prožívají designéři Audi, když se má provádět facelift. Aby noví zákazníci kupovali nový, lepší a hezčí model, musí se něco změnit. Ale jak udělat dokonalost ještě dokonalejší?

Výsledkem jsou jen drobné změny a čím dál menší rozdíl mezi A4, A6 a A8. Ze smívání rozdílů mají samozřejmě radost majitelé Audi A4, protože za menší peníze dostanou více muziky. Jejich model se totiž čím dál víc přibližuje luxusnějším verzím. Majitelé Audi A8 z toho naopak příliš velkou radost nemají. Ačkoli i oni z této situaci svým způsobem těží. Jejich luxusní model se „schová“ mezi běžnou konfekci a nebudí takovou pozornost. Za více soukromí to možná stojí, co říkáte?

Design můžeme označit za typicky německý bez zbytečných kudrdlinek. Auto trochu vypadá jako dohladka opracovaná cihla. Vysoký ponton karoserie navozuje pocit bezpečí.

Interiér Audi A4

Interiér je luxusní a přehledný. V málokterém autě se budete cítit tak pohodlně jako v Audi A4. Audi postupně upustilo od kulatého středu volantu a přešlo ke stejnému tvaru, jaký má mřížka chladiče. Tady se ale dostalo do blízkosti BMW. Někteří řidiči tak mohou zažít pocit neoriginality. Těžko říct co je lepší. Kulatý střed volantu v Audi A8 na mě působil jako bych seděl v motokáře.

Audi A4 - palubní deska Audi A4 - centrální konzole Audi A4 - palubní počítač

Každý novější model Audi A4 je větší než model předchozí. Na místě řidiče a spolujezdce se budete cítit královsky. Horší to je vzadu. Přestože má Audi A4 ve své třídě jeden z nejprostornějších interiérů, rozměry malého manažerského auta se ošálit nedají. Při cestování v pěti zadní cestující pocítí stísněnost, tedy ten prostřední díky středovému tunelu. Prostor pro nohy zadních cestujících je totiž v daném segmentu vůbec největší. Při cestování ve čtyřech budu spokojení všichni čtyři cestující.

Materiály použité v interiéru jsou samozřejmě to nejlepší co se dá v této třídě koupit. Další rozepisování této pravdy by asi bylo jen nošením dříví do Ingolstadtu. Vše, čeho se dotknete, vám dá pocítit, že tady vládne kvalita. Neexistují chatrné plastové ovládací prvky. Všechno je kvalitní kov, plast, který nepřipomíná laciný bakelit, nebo guma, to aby prsty neklouzaly z tlačítek nebo koleček.

Přístrojová deska se svojí přehledností a zpracováním řadí ke špičce od které se ostatní automobilky mohou učit. Přístrojový štít a zobrazování údajů na něm nemá chybu, zejména pak model 2011 je dokonalost sama. Tytam jsou dávné nářky na MMS, multimediální systém Audi. Vše dotaženo k dokonalosti, dětské nemoci tytam.

Audi A4 - přístrojová deska Audi A4 - zadní sedačky Audi A4 - zavazadlový prostor

Středová konzole i displej centrálního počítače jsou lehce natočené k řidiči. V tomhle autě se budete při delším cestování cítit jako doma. Tomu napomohou i kvalitní sedačky. Ty jsou kompletně v elektrice s vynikajícím bočním vedením.

U kombi po složení zadních sedaček nevznikne rovná úložná plocha. Ale to nemusí až tak úplně vadit. Audi A4 Avant není určeno do role stěhováka, ale spíše luxusního rychlého dostavníku, který bude polikat hlavně kilometry, ne objemy nákladu. A nebojte se, ty kufry co potřebujete k cestování se vám do něj vždy vejdou. Menší kufr za vyšší dávku luxusu rádi vyměníte.

Audi A4 - víko zavazadlového prostoru Audi A4 - zezadu zleva

Podvozek

Ať chcete nebo ne, Audi se vždy porovnává s BMW. A co si budeme povídat. Obchodně jdou tyto automobilky čelně proti sobě. Audi je určeno řidičům, kteří chtějí pěkné auto, výkon, luxus, pohodlí, ale nevzrušuje je až tolik sportovní charakter auta. Tím se dostávám k tomu, že Audi má v porovnání s BMW tradičně méně komunikativní řízení. Rozhodně bych to ale neoznačil za chybu. To je právě ta linie, kde se rýsuje rozdíl mezi těmito dvěma značkami.

Řidič Audi pravděpodobně nemá chuť na volantu počítat, jestli má zrovna pod pravým předním kolem o 2 kamínky víc, než pod levým – no dobře, přeháním...

Rozhodující je i cena a ta je v případě Audi nižší v porovnání s BMW nebo s Mercedes-Benz. Další výhodou pro majitele vozů značky Audi je i to, že si vozy se čtyřmi kroužky ve znaku drží cenu. V případě dalšího prodeje vynikající vlastnost. Při koupi v autobazaru dopředu víte, že až budete vůz po nějaké době prodávat nebude to s takovou ztrátou jako u jiné značky.

Provozní náklady nevybočují z průměru. Audi staví robustní auta, takže nehrozí, že koupíte ojetinu a pak budete dávat další peníze, v hodnotě poloviny auta, do oprav. Tady pracuje pověstná německá kvalita pro vás.

Motory Audi A4

Výběr motorů pro Audi A4 je poměrně široký. Začíná na benzinovém 1.6, který je pro toto auto opravdu slabý. Nejlepšími motory jsou 1.8 nebo 2.0, které nabízejí rozumný výkon při rozumné spotřebě a s relativně velkým autem (v rámci třídy) nemají problémy.

Audi A4 - motor 2.0 TDI 105 kW

Řidiči, kteří jezdí na spotřebu mají možnost zvolit naftovou jednotku. Nejlepší kombinací je naftový motor s pohonem quattro. Zima pak nebude obdobím chmurných úvah, kde s autem zase zapadnete... Toto si uvědomuje čím dál víc řidičů a prodeje vozů s pohonem všech čtyř kol rok od roku stoupají.

Ve městě se hodí 1.9 TDI. Pokud máte sportovní geny, pak sáhněte po benzinové 2.0, ale uvědomte si, že za sportovnější jízdu zaplatíte o dost vyšší spotřebou. Pro Nikky Laudy jsou motory s objemem 3.0 ať už v benzinové nebo v naftové podobě. U těchto motorů se ale dost často podíváte na dno nádrže, která má 70 l. U těchto nejsilnějších motorů by se chtělo říct „pouze 70 l“.

A pokud píšete sport s velkým „S“, tedy „Sport“, pak pro vás je určeno Audi S4. Tam už se ale oceňují jiné vlastnosti, než je spotřeba, velikost nádrže nebo průměrný počet najetých kilometrů na 1 litr paliva. S takovým vozem se dostanete do světa, kde desetiny vteřiny nabývají na významu o kterém běžní smrtelníci nemají ani tušení. Ale zpátky na zem.

Benzín
1.6 75 kW (101 k) 12,6 s 190 km/h 7,7 l/100 km
2.0 96 kW (128 k) 9,9 s 212 km/h 7,9 l/100 km
1.8T 120 kW (161 k) 8,6 s 228 km/h 8,2 l/100 km
1.8T quattro 120 kW (161 k) 8,7 s 226 km/h 9,2 l/100 km
2.0T FSI 147 kW (197 k) 7,1 s 241 km/h 7,7 l/100 km
2.0T FSI quattro 147 kW (197 k) 7,2 s 238 km/h 8,8 l/100 km
2.0T FSI DTM Edition 162 kW (217 k) 7,0 s 247 km/h
2.0T FSI DTM Edition quattro 162 kW (217 k) 6,9 s 244 km/h
3.2 V6 FSI 188 kW (252 k) 6,8 s 250 km/h, el. omezovač 9,4 l/100 km
3.2 V6 FSI quattro 188 kW (252 k) 6,4 s 250 km/h, el. omezovač 10,9 l/100 km
Nafta (TDI – Turbocharched Direct Injection)
1.9 TDI 85 kW (113 k) 11,2 s 185 km/h
2.0 TDI 103 kW (138 k) 9,7 s 200 km/h
2.0 TDI 125 kW (168 k) 8,6 s 205 km/h
2.0 TDI quattro 125 kW (168 k) 8,5 s 203 km/h
2.7 V6 TDI 132 kW (178 k) 8,4 s 217 km/h
3.0 V6 TDI quattro 171 kW (230 k) 6,8 s 241 km/h

Bezpečnost Audi A4

Už na první pohled Audi A4 působí bytelně díky vysokému pontonu karoserie. V téhle kategorii aut se chyby neodpouštějí a to ani v testech bezpečnosti. 5 hvězdiček v testech EuroNCAP je samozřejmostí. Překvapením by bylo, kdyby je Audi A4 neobdrželo. Ochrana dospělých cestujících 94%, dětských pasažérů 84%, chodců 39%, elektroničtí pomocníci 71%. Stručně řečeno – premiant.

Při čelním nárazu bylo místo pro cestující poznamenáno jen nepatrně. Vynikající práci odvedly adaptivní airbagy a bezpečnostní pásy, které se přizpůsobí velikosti cestujícího a síle nárazu.

Boční náraz plný počet bodů. Při bočním nárazu na sloup fungovala ochrana cestujích dostatečně účinně.

Vzadu je samozřejmě k dispozici ISOFIX pro připevnění dětských sedaček.

Elektronická kontrola stability je součástí standardní výbavy.

Závěr

Pohodlné a praktické auta za rozumnou cenu. Audi A4 stojí přesně mezi BMW a Mercedes-Benz. Není tak sportovní jako BMW, ale zároveň není takovým houpajícím se kočárem jako je Mercedes. Zdá se, že sázka Audi na konzervativní design stále vychází a zákazníci to oceňují svými peněženkami.

Konkurenti Audi A4

  • BMW 3
  • Mercedes-Benz C
  • Jaguar X-type